• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69893
+
-

توسعه  صنعت میگو  در مکران

پرورش‌دهنده میگو: در سایت گواتر حدود هزار تا 1500 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در مزارع و صنایع تبدیلی اشتغال دارند

شیلات
توسعه  صنعت میگو  در مکران

سازمان شیلات برآورد کرده از سطح زیرکشت اراضی پرروشی گواتر در سواحل مکران حدود ۲ هزار تن میگو برداشت شود؛ عددی ناچیز در مقابل ۶۰ هزار تن پرورش و برداشتی که می‌شود از آن کرد. 

به‌گزارش تسنیم، سازمان شیلات ایران می‌گوید برداشت میگو از سطح هزار هکتار از مزارع پرورش میگوی گواتر در شرق چابهار نزدیکی مرز پاکستان را با تلاش پرورش‌دهندگان آغاز کرده است؛ مزارعی که روایت‌ها می‌گویند بهشت آبزی‌پروری ایران است. کارشناسان مرکز تحقیقات شیلاتی ایران نیز برآورد کرده‌اند، سواحل مکران در سیستان و بلوچستان با 42 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در 8 ‌ماه از سال برای آبزی‌پروری مناسب‌اند و این مناطق بهشت آبزی‌پروری ایران است. 

«محسن نگهداری»، یکی ‌از این کارشناسان، می‌‌گوید: در سواحل 300 کیلومتری استان سیستان و بلوچستان که زرآباد غرب‌ترین نقطه‌اش و گواتر شرقی‌ترین نقطه‌اش است و محدوده شهرستان‌های کنارک و چابهار را شامل می‌شود، ما 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحتی حدود 42 هزار هکتار شناسایی کرده‌ایم. 

وی می‌افزاید: این مقدار از مزارع پرورش میگو در جهان کم‌سابقه و در غرب آسیا بی‌سابقه است؛ البته اهمیت آن فقط مقدار مزارع شناسایی شده نیست، بلکه مقدار دوره‌هایی است که می‌توان در این مزارع پرورش و کشت کرد. به‌خاطر آب‌وهوای مطلوب استوایی و نزدیکی به خط استوا 8 ‌ماه از سال، 3 ‌دوره پرورشی، امکان آبزی‌پروری در این مزارع و سایت‌ها را ممکن می‌کند. 


گونه «وانامی شیشه‌ای» 

این کارشناس تصریح می‌کند: کیفیتی هم که میگوی مکران دارد با اهمیت است. سرمایه‌‌گذاران پرورشی این‌جا میگوی «وانامی شیشه‌ای» را که گونه‌ای مرغوب، پرفروش و گران در دنیاست، پرورش می‌دهند و این میگو بعد از 3 ‌ماه کشت، آماده برداشت می‌شود. 

نگهداری تاکید می‌کند: برآورد ما می‌گوید سواحل مکران قابلیت برداشت 60‌هزار تن میگو در سال با اشتغال‌زایی بیش‌از 50‌هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم را دارد.  

بر اساس سند توسعه شیلاتی مکران که یکی‌از اسناد زیرمجموعه سند بالادستی و استراتژیک توسعه سواحل مکران است، تا سال 1404حدود 15 هزار هکتار از اراضی مستعد زیر کشت می‌رود. 

مدیر کل شیلات استان می‌گوید: از سال 94 به‌طور جدی تکمیل زیرساخت و به ‌زیر کشت بردن سایت‌ها آغاز شده است. تاکنون 2 سایت پرورشی گواتر و رودیک به‌ زیر کشت رفته است. به گفته وی گواتر از سال 94 و رودیک هم از پارسال تاکنون به‌طور جدی به‌ زیر کشت می‌رود. 


پرورش‌دهندگان میگو در گواتر

«هدایت‌الله میرمرادزهی» می‌افزاید: 7 سرمایه‌گذار و پرورش‌دهنده، سایت گواتر را به ‌زیر کشت می‌برند. از سال 94 تاکنون هر سال با رشد جالب ‌توجهی در سطح اراضی زیر کشت مواجه بودیم. سال 94 حدود 221 هکتار، سال 95، 96 و 97 حدود 700 هکتار و امسال هزار هکتار زیر کشت رفت. 

وی تصریح می‌کند: سایت گواتر 2800 هکتار و سایت رودیک 1500 هکتار مزارع قابل کشت دارد. ما تاکنون در گواتر هزار هکتار و در رودیک 150 هکتار را با تکمیل‌ زیرساخت‌ها و دعوت‌ از سرمایه‌گذاران زیر کشت برده‌ایم. تمام تمرکز ما بر اجرای کامل سند توسعه شیلاتی مکران است. امیدواریم با تخصیص اعتبار، تکمیل زیرساخت و مشارکت سرمایه‌گذاران همه 15 هزار هکتار اراضی پیش‌بینی‌شده زیر کشت برود؛ هرچند در مقابل 42 هزار هکتار اراضی مستعد هنوز راه دراز است. 


ایجاد شغل برای 1500 نفر 

یکی ‌از سرمایه‌گذاران و پرورش‌دهندگان میگوی گواتر می‌گوید: هم‌اکنون در سایت گواتر حدود هزار تا 1500 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در مزارع و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی اشتغال دارند. 
اشتغال بومیان در مزارع و صنایع تبدیلی اصلی‌ترین مزیت اقتصادی صنعت میگوی مکران است. «علی مقصودی» می‌افزاید: در مزارع خاکی گواتر در هر هکتار اراضی زیر کشت یک تا 4 تن برداشت می‌کنیم. این ‌در حالی ا‌ست که در دنیا با یک سیستم هوادهی مناسب و مزارع و استخرهای بتی در هکتار 7تن برداشت می‌کنند. 

به گفته وی ما می‌توانیم با حمایت، توسعه زیرساخت و کشت فوق ‌متراکم در گواتر بیش‌ از 7 تن در هکتار بنا به‌ ویژگی‌های آب و هوایی منحصر به فرد سواحل مکران برداشت کنیم. 

این پرورش‌دهنده تاکید می‌کند: مشکلاتی مانند قیمت نوسانی و گاه بالای اراضی پرورشی و بیمه آن، نبود و کمبود زیرساخت و سرمایه ‌در گردش از عمده‌ترین مشکلات پرورش‌دهندگان است که امیدواریم حل شوند و شاهد رشد روزافزون در توسعه میگوی مکران باشیم. 


خطر لکه‌سفید

ترس از شیوع بیماری لکه‌سفید که در سال 87 تا 93 تلف شدن میلیون‌ها میگوی پرورشی را در پی داشت، حساسیت در کنترل میگوی مکران را افزایش داده است.  معاون مدیر کل و مدیر شبکه دام‌پزشکی چابهار می‌گوید: مزارع پرورش میگو تحت نظر کارشناسان دام‌پزشکی‌ است و با توجه به شیوع و بروز بیماری‌ و تجربه‌های گذشته، مرتب آزمایش روی میگوی مولد، بچه‌میگو و غذای میگو انجام می‌شود. 
«اولیا میرلاشاری» می‌افزاید: ما برای هر دوره پرورش و برداشت در مزارع گواتر بیش ‌از 800 بار روی گونه‌ها و غذای میگو آزمایش انجام می‌دهیم تا از صحت و سلامتی میگوی تولیدی اطمینان حاصل کنیم. 

وی تصریح می‌کند: مجتمع پرورشی گواتر اولین مجتمع و سایت پرورشی سواحل مکران است که از 1378 به‌طور رسمی به‌بهره‌برداری رسیده و میگو کشت می‌شده است؛ متاسفانه در سال 1386 وقوع طوفان «گونو» خسارت بالایی به زیرساخت‌ها وارد کرد. پس از آن هم با شیوع بیماری لکه‌سفید تا سال 94 و اولین کاشت بعد از بحران، این میگو کاملاً از دور خارج شد. 

میرلاشاری بیان می‌کند: از سال 87 تا 93 درگیر بیماری لکه‌سفید در میگوهای تولیدی بودیم. هم‌اکنون با تلاش سازمان دام‌پزشکی و حساسیت درباره جلوگیری از بروز دوباره آن، مجهز‌ترین و بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌ آبزی کشور در این‌جا، چابهار، به‌ خدمت گرفته شده است. 


ارزآوری صنعت میگو

 «هدایت‌الله میرمرادزهی»، مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان، می‌گوید: 80 تا 90درصد میگوی تولیدی مکران به ‌خاطر مرغوبیت آن صادر می‌شود و ارزآوری خوبی هم برای سرمایه‌گذاران دارد. سال گذشته از 1600 تن میگوی تولیدی گواتر، 800 تن به کشورهای عمان، امارت، هنگ‌کنگ و تایلند صادر شد که ارزآوری خوبی برای سرمایه‌گذاران داشت. امسال هم پیش‌بینی ما برداشت 2 هزار تن میگو از مزارع گواتر و صادرات هزار تنی آن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید